Dins la línia de suport a les entitats, us fem arribar una nova reflexió de Johana Villarraga, professora en la Facultat de Educació de la UdL i membre de Nisaa, un grup de dones de Lleida que treballa per la intercultura i la superdiversitat

05/09/2018

Mirar fora dels estereotips implica revisar a consciència des de quin lloc ens pensem i ens relacionem respecte al que ens és diferent, també cap al que és divers en nosaltres mateixos. Generalment els estereotips alimenten tòpics negatius en l'imaginari col·lectiu, encasellen, invisibilitzen i eviten l'esforç de pensar i actuar coherentment des de les diferències en què la vida es manifesta.

En relació a això, és comú escoltar comentaris, acudits i altres expressions aparentment inofensives en què es representa a les persones migrades com subalternes, invasores, marginades. Expressions com "són pobres", "ens estan envaint", "tenen un baix nivell educatiu" són alguns exemples dels discursos acceptats i normalitzats socialment per invisibilitzar l'exclusió, la discriminació i el racisme.

Com a docent migrant penso que perquè els estereotips deixin d'enfortir opressions i desigualtats, cal crear espais educatius i de pensament crític en què sigui possible pensar i interactuar des de les diferències que ens constitueixen, no per acabar amb elles, sinó per sostenir-les i viure-les com a font de riquesa i saviesa. Espais emancipadors que permetin qüestionar les jerarquies i les relacions de poder que sustenten l'actual ordre patriarcal, capitalista i racista. Llocs d'aprenentatge en els quals desplacem els tòpics i etiquetes cap a noves formes de pensament en què capiguem tots i totes, amb les nostres trajectòries, històries, inquietuds i esdevenirs.

La filòsofa Marina Garcés sosté que a l'aprendre es desenvolupen capacitats i habilitats a partir de problemes comuns des de la condició de pensar-los cada un per si mateixos. Aquestes paraules em conviden a reflexionar sobre els marges i el possibilitador de ser una mestra migrant en una facultat d'educació. En l'assignatura Organització de l'Espai Escolar a partir de les interaccions que realitzem amb l'art contemporani, els entorns quotidians o la realització de derives per la ciutat de Lleida, establim punts de connexió amb processos migratoris i altres realitats per obrir la mirada i donar sentit als aprenentatges que teixim conjuntament. Tot orientat a la construcció de coneixement crític en relació al maneig de la diversitat cultural a les escoles, a nivell social i en els mateixos estudiants.

Al llarg d'aquest curs generem diàlegs i complicitats entorn al que certes imatges ens poden fer pensar, conèixer i qüestionar en el projecte #visualteachers que està a Instagram. També realitzem reflexions que van permetre subvertir alguns tòpics i estereotips per trobar-hi un potencial educatiu, tal com exposa sobre mi una alumna en el següent cita: "En la meva infància no vaig tenir molt contacte amb gent immigrant i més et diré, amb les úniques persones que em podia relacionar era amb la dona que venia a netejar la casa o els electricistes que ens venien a arreglar alguna vegada la connexió del telèfon. Llavors quan et vaig veure com professora a la universitat em semblava estrany i no em vaig prendre la classe igual que altres. Em va semblar que amb tu seria més fàcil el nivell d'exigència que ens demanaries, et veia més feble per ser de un altre lloc i em donava la impressió que podíem prendre més el pèl que a un altre professor. Aquest any m'he adonat de la potencialitat que té comptar amb una professora com tu. Els altres professors ens poden parlar d'interculturalitat però, en no comptar amb l'experiència no ens poden arribar a transmetre el que tu ens has fet veure".

Així, teixir sabers al voltant de les diferències i mirar més enllà d'estereotips és possible des de pràctiques educatives que permetin un exercici conscient en què puguem escoltar-nos i desplegar les nostres veus. Això per expressar el que ens fa diferents però alhora semblants ja que l'educació conté un element d'igualtat que és la responsabilitat i il·lusió de trobar-nos en les transformacions que ens portaran a un millor estar i a un millor viure.

Article de Johana Villarraga professora en la Facultat de Educació de la UdL i membre de Nisaa (publicat a La Mañana i traduït per la Coordinadora d'ONGD i aMS de Lleida). Villarraga viu en essència els afectes, l'educació i l'art per tenir fe en el canvi i la utopia. Llicenciada en Arts Plàstiques per la Universitat de la Sabana. Màster en Educació Inclusiva per la Universitat de Lleida. Actualment cursa un doctorat i és professora a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida

gener 2019

[Formació]:
(Fins al 23 de febrer de 2019 a la Seu d'Alpicat Solidari, Carrer Farraginals, 1 (Alpicat) i a l'Institut Manuel de Montsuar, Ptda Montcada, 22, Lleida)

[Exposició] Humoràlia: Drets Humans, el nostre món, la nostra dignitat, el nostre futur:
(Del 16 de novembre al 14 de desembre a la Bilioteca Mestre Martí Tauler, C/ Arribau, 5 Rubi)

[Tallers] Projecte Identitat:
(Dissabte 1, 15 de desembre al Centre d'Art La Panera, 22, 29 de desembre al Centre Cívic, i 12 de gener al Centre d'Art la Panera, Lleida)

[Formació]:

Assemblea mensual Coordinadora d'ONGD i aMS de Lleida:
(Dilluns 14 de gener a les 20:00 hores a les oficines de la CoordONGDLleida (c/ Dr. Combelles, 11, baixos))

[Formació]: