L’ESS engloba totes les activitats econòmiques que, basades en la solidaritat i el treball, contribueixen a la democratització de l’economia. No és un sector de l’economia, sinó un enfocament transversal, que inclou iniciatives en tots els sectors de l’activitat econòmica. És, per tant, una forma alternativa de concebre l’economia: una nova forma d’organitzar la societat a l’entorn dels recursos productius i d’un concepte de progrés i de benestar inclusiu i viable ecològicament. Article de Pere Enciso

Imatge de Ponent CooperaImatge de Ponent Coopera

01/07/2019

La crisi del model capitalista, amb l’esclat de la bombolla financera – immobiliària al 2007 com el seu màxim exponent, va provocar la destrucció de milions de llocs de treball, empobriment de les classes mitjana i baixa, concentració de la riquesa, augment de les desigualtats i tancament de milers d’empreses. Aquest fet va implicar, per a moltes persones, la necessitat de buscar-se una alternativa d’ocupació per poder aconseguir ingressos i així poder mantenir-se, ja que l’actual model econòmic no és capaç de garantir un lloc de treball amb ingressos suficients.

Així doncs, per una banda, trobem persones amb ganes de treballar però que no troben feina i, per una altra, persones que tenen ocupació però estan insatisfetes amb la feina que fan (ja sigui pel tipus d’activitat a realitzar, pel nivell d’ingressos o totes dues situacions) i, també, insatisfacció pel tipus de relacions que han de mantenir amb les seves companyes o companys. Tot un conjunt de persones que miren cap a l’horitzó per veure si poden sortir del bucle d’insatisfacció de l’actual model de relacions econòmiques tan deshumanitzades. És per aquesta raó que, en la recerca d’alternatives, moltes persones s’han trobat amb l’Economia Social i Solidària i estan optant per aquesta opció.

Però, en realitat, a què ens referim quan parlem de l’Economia Social i Solidària?

L’equip tècnic de Ponent Coopera ens ho descriu molt bé: “L’economia social i solidària engloba totes les activitats econòmiques que, basades en la solidaritat i el treball, contribueixen a la democratització de l’economia. No és un sector de l’economia, sinó un enfocament transversal, que inclou iniciatives en tots els sectors de l’activitat econòmica. És, per tant, una forma alternativa de concebre l’economia: una nova forma d’organitzar la societat a l’entorn dels recursos productius i d’un concepte de progrés i de benestar inclusiu i viable ecològicament. A través de noves formes de funcionament en relació amb la producció, la distribució, el consum, el mercat, les finances, el comerç i d’altres, es planteja una alternativa al model de producció capitalista”. A la vegada, recorden que “el fonament de l’economia social i solidària és la introducció de nivells creixents de cooperació i solidaritat en les activitats, organitzacions i institucions econòmiques amb l’objectiu de generar un conjunt de beneficis socials i culturals que transcendeixin l’esfera del benefici econòmic i afavoreixin la societat en el seu conjunt”.

Aprofundint en quin ha de ser l’objectiu essencial de l’economia social i solidària, Fernández Montes, Anna (2019) comenta que “és la satisfacció de la necessitat de les persones per damunt dels interessos lucratius. Aquesta economia planteja una alternativa de sentit comú: alinear l’activitat econòmica, sigui de producció o consum, amb valors com l’equitat, la sostenibilitat, el compromís i la comunitat o col·lectivitat”.

Seguint el camí en que estan altres territoris de Catalunya, Espanya i el món, a les Terres de Lleida també existeixen empreses que es mouen amb els valors i la forma de fer de l’Economia Social i Solidària. Ho vam poder comprovar els passats dies 7 i 8 de juny que es va celebrar, a la nostra meravellosa Seu Vella, la Primera Fira de l’Economia Social i Transformadora (FEST). Va ser un èxit. Van passar-hi un miler de persones i va haver-hi més de cinquanta empreses de l’àmbit de l’ESS i de tots els sectors econòmics, mostrant els seus productes i serveis i establint relacions entre elles, amb la idea i objectiu de fer xarxa, de poder establir llaços de col·laboració.

La Fira de l’Economia Social i Transformadora no s’hagués pogut portar a la pràctica sense el gran esforç i generositat, de temps i recursos, de les persones que integren Ponent Coopera, que van saber convèncer a les diferents empreses i cooperatives de que participessin de forma activa en la PonentFEST. En paral·lel, es van realitzar diferents conferències i parlaments per debatre temes i inquietuds que tenen les persones que estan gestionant la seva empresa. També es va constatar la necessitat que els municipis de les Terres de Lleida, començant per la ciutat de Lleida, s’incorporin a la Xarxa de Municipis per l’Economia Social i Solidària, per ajudar a potenciar aquest tipus de model de relacions socials i econòmiques. La Diputació Provincial de Lleida podria ser un bon altaveu i dinamitzador de l’Economia Social i Solidària en tot el territori.

Aquest és el camí i desitjant que en el 2020 es torni a fer i poder comprovar la dinàmica seguida pel sector a les Terres de Lleida i comprovar que la xarxa de municipis potenciadors de l’Economia Social i Solidària de les nostres contrades comença a ser força consistent.

Joan Pere Enciso

Grup ICE d’Economia Social i Solidària

Universitat de Lleida

agost 2019

Presentació del vídeo: Les bones pràctiques en la campanya agrària:
(Dijous 8 d'agost a les 11:30h a la sala d’actes Unió de Pagesos de Lleida, C/ Riu Bessos N22.)