Els carrers de Lleida continuen sent el llit de més de 150 temporers. La Plataforma Fruita amb Justícia Social, que aplega una trentena d’entitats, s’ha mantingut a l’espera de l’activació del nou govern per saber quins recursos i propostes es feien per dignificar la vida i revertir més de tres dècades d’injustícia i racisme institucional.

10/07/2019

Un cop endegat un pla de serveis provisional, fet a corre-cuita i amb improvisacions constants, fruit de dècades de nefasta gestió de l’antic govern, lamentem que la informació difosa per l’actual govern sigui contradictòria i es llencin missatges que poden fer pensar la ciutadania que s’ha creat un alberg quan això no és real i que es parli d’un «refugi» que en realitat no s’ha activat mentre les persones treballadores de la fruita van aguantar la tempesta d’ahir al carrer.

Des de la nostra plataforma volem fer públic que:

Denunciem que ahir a la nit l'únic servei que hi havia previst d’atenció a temporers van ser les dutxes i la consigna de 20h a 22h i que en cap moment s’havia previst obrir l’espai per allotjar temporers tal com s’havia donat a entendre aquell mateix matí. Que mentre l’alcalde i ERC anunciaven per xarxes la posada en marxa del “refugi”, l’espai de l’Antorxa seguia sense cap llit ni hamaca, i al cap de dues hores tancava portes sense haver desplegat la infraestructura per acollir pernoctants.

Exigim que no es torni a repetir una situació com la d’ahir, on la previsió de pluges existia des de feia dies i no s’havia previst acollir treballadors que estan en situació de carrer. L’espai de l’Antorxa no havia de tancar portes al vespre amb l’anunci de tempesta, cosa que va provocar que finalment s’hagués d’obrir portes de pressa i malament a les 5 del matí (i no a les 4 com va anunciar la regidora). La majoria de les persones treballadores que dormen al carrer a les 5 del matí havien aguantat ja dues tempestes, havien buscat refugi on sigui, i no s’havia informat ningú de la possibilitat de dormir a l’Antorxa.

Lamentem que al llarg d’aquests últims dies s’han donat informacions contradictòries tant a la premsa, com a les entitats del tercer sector, als tècnics de la Paeria i la ciutadania. La majoria dels 150 temporers que dormen al carrer no han rebut la informació, i cal que la Paeria sigui transparent i clara a l’hora de dir exactament quins serveis ofereix i quins són els requisits per accedir-hi. Cal fer un treball intens d’informació als temporers per a què es personin a l’oficina de serveis socials.

Demanem al govern de la Paeria que treballi de manera integral entre l’àrea d’economia i els serveis socials per tal d’afrontar un problema que és responsabilitat de les dues regidories, i que sigui més proactiva en l’exigència dels drets de les persones a les altres administracions: Diputació i  Generalitat.

La Plataforma ens volem mostrar convençudes que la Paeria analitzarà amb més profunditat la problemàtica i revertirà el maldestre camí que ha emprès aquest dies per realment dignificar la vida dels temporers. La Plataforma en farà un seguiment proper i oferim la mà estesa al govern si la seva voluntat és realment fer justícia social. Ens mantenim a l’espera d’una propera i urgent reunió amb la regidora Regina Cairol per presentar les nostres propostes i treballar de manera conjunta en la solució del problema.

Plataforma Fruita amb Justícia Social

Dimarts, 9 de juliol de 2019

agost 2019

Presentació del vídeo: Les bones pràctiques en la campanya agrària:
(Dijous 8 d'agost a les 11:30h a la sala d’actes Unió de Pagesos de Lleida, C/ Riu Bessos N22.)