facebook twitter

Com es construeix el relat d'una agressi├│ sexual. Quins van ser els discursos de les cadenes de televisi├│ al voltant del cas de La Manada? L'informe que avui fa p├║blic Media.cat analitza la cobertura que van fer-ne els tres programes matinals de televisi├│ m├ęs vistos a Catalunya

12/06/2018

Les narracions, representacions i discursos que componen el relat del cas de La Manada són una font d’informació que ens mostra l’arrelament de la cultura masclista en la societat. Els relats sobre les agressions sexuals funcionen com una caça de bruixes en la mesura que alliçonen i castiguen l’actitud de les dones. És important analitzar aquesta narrativa amb profunditat i amb deteniment, ja que cada agressió sexual i violència física és una manera de qu┬Ęestionar el comportament de les dones. En el present informe hem desgranat alguns dels mecanismes per relatar i perpetuar la violència sexual en els programes de televisió de major audiència.


En primer lloc, i abans d’entrar en matèria, cal constatar que el relat del terror sexual no és igual en totes les cadenes. La cobertura de les televisions estatals privades, Telecinco i Antena 3, no és comparable a la de la televisió pública catalana, TV3. En el primer cas, hem detectat pràctiques qu┬Ęestionables, com ara, la revictimització de la víctima; el domini de l’esfera pública per part de la defensa dels agressors; la vinculació de la violació grupal a orgies i festes sexuals; els discursos exculpatoris dels agressors i els relats que assenyalen que les dones no es resisteixen prou a la violació o fins i tot en gaudeixen.


El present informe constata que la cultura de la violació encara es construeix al voltant de certes creences, que els programes televisius han reproduït durant la cobertura del cas de La Manada. Diu la doctora en gènere Nerea Barjola, al llibre Microfísica sexista del poder (Virus, 2018), que en tots els relats i representacions d’agressions sexuals hi ha certes similituds: des de la narració de Jack l’Esbudellador, assassí en sèrie que ha passat a la història pel fet de matar dones en l’Anglaterra victoriana, fins al crim d’Alcàsser, que va commocionar la societat el 1992 per l’acarnissament que van patir tres joves alacantines violades i assassinades.


En primer lloc, el missatge que les dones que s’atreveixen a anar pel carrer soles a determinades hores de la nit corren el risc de ser agredides. En segon lloc, els altaveus dels mitjans de comunicació per difondre el terror sexual. Les narracions mediàtiques provenen d’un sistema patriarcal que produeix i reprodueix determinats relats sobre els perills sexuals, com ara culpabilitzar la víctima d’allò que li ha passat amb una interpretació molt particular sobre el consentiment.


Durant la cobertura del judici, els programes de televisió analitzats van posar sobre la taula un pensament tradicional sobre la violació: aquell que sosté que les dones no s’hi resisteixen prou. Van oferir imatges en què la jove acompanyava pels carrers de Pamplona els seus agressors la matinada del 7 de juliol de 2016, cosa que s’interpretava com una predisposició al sexe. L’opinió pública va jutjar el comportament de la jove, que traspassava una primera frontera: era sola al carrer a les quatre de la matinada i estava en companyia dels seus violadors.


Durant aquesta etapa, la del judici, la jove va creuar una altra frontera en no recordar amb exactitud com s’havien produït els fets el dia de l’agressió. El dia en què cinc homes, molt més grans i forts que ella, la van penetrar per via vaginal, anal i bucal. Les seves contradiccions van servir de munició per desacreditar la seva versió, tant en el judici com en les televisions. Per exemple, en una peça informativa d’El programa de Ana Rosa emesa el 15 de novembre de 2017 en què es feia referència a l’acceptació de l’informe sobre la vida privada de la jove com a prova durant el judici, la veu en off deia: “Ella [la víctima] es va justificar així: «Vaig fer vida normal perquè ningú sospités que jo era la noia dels Sanfermines»”.


En tercer lloc, i seguint la categorització de Barjola, el darrer element que caracteritza les representacions i els relats de les agressions sexuals el trobem en els mites i les llegendes que els mitjans de comunicació creen sobre els agressors. Tant Jack l’Esbudellador com Antonio Anglés generen en l’imaginari col·lectiu sentiments de fascinació.


El relat mediàtic al voltant de La Manada s’activa des del primer moment. Durant la setmana de la sentència, les connexions amb el barri d’origen dels cinc agressors, Amate, són recurrents. El missatge que s’envia entrevistant els seus amics, familiars i veïns és que els homes eren bons i que la jove s’ho havia inventat tot. En aquest sentit, com a exemple, Espejo público recull el testimoni d’una veïna que afirma: “Ells van acabar la seva orgia i van marxar. No van ser cavallerosos… Van anar a esmorzar i van seguir de festa al mateix carrer. Hi havia un militar i un guàrdia civil que saben de lleis… De debò algú creu que són tan imbècils de seguir al mateix carrer perquè la policia els detingui? Això és una denúncia falsa. N’estic convençudíssima”.


Al mateix temps, El programa de Ana Rosa relaciona La Manada amb “gresca, platja, riures, dones, sexe, diversió”. S’estableixen les bases per a la construcció de la llegenda. La llegenda d’un grup d’amics que s’autodenomina La Manada i que genera terror sexual i violència allà on va. “La Manada no tenia fi. Els mostrem en exclusiva la disbauxa de La Manada”, deia la veu en off d’una peça informativa en el programa esmentat d’Ana Rosa Quintana.


El testimoni d’un membre de La Manada que no havia viatjat als Sanfermines, en Carlos, contribueix a la construcció d’aquest relat quan explica, amb referència a l’agressió sexual, que “això és el que es porta ara. Cinc contra una, o deu contra dues. Mai ninguna se n’ha queixat, només ella. […] Caldrà veure com castiguem aquesta noia, perquè l’haurem de castigar…”.


A les taules d’anàlisi es qu┬Ęestiona i desacredita aquest relat, però l’enfocament dels programes matinals més vistos és mostrar com són els agressors. Mentre es construeix aquests discurs, es desaprofita l’oportunitat d’abordar de manera objectiva les agressions sexuals, d’anar a l’arrel del problema i de proposar iniciatives per erradicar-les i prevenir-les. En cap moment la violació no es tracta com un problema estructural, sinó com un cas aïllat.


Un cop emesa la sentència, la majoria de tertulians donen credibilitat a la víctima: les relacions sexuals no van ser consentides, però s’obre una nova escletxa per blanquejar els agressors. Alguns opinadors asseguren que molts homes no saben discernir entre el sexe consentit i el que no ho és. L’eficàcia d’aquests programes passa, entre altres coses, per comptar amb la presència de professionals, com ara advocats, juristes o metges forenses, que sota la pàtina de l’objectivitat colen les seves creences i percepcions, que són, per definició, subjectives.


Quant a la forma, les televisions fan servir imatges amb connotacions sexuals de les festes dels Sanfermines; ensenyen els vídeos que capturen la trobada entre els agressors i la víctima la matinada del 7 de juliol, així com el moment en què dos d’ells entren en un hotel de Pamplona per demanar una habitació o quan uns joves troben la víctima després de ser agredida, i reconstrueixen els escenaris en què es va produir l’agressió. La música utilitzada afegeix un punt d’alarmisme i d’expectació a les imatges i als relats.


En aquest informe ens hem centrat a analitzar i assenyalar les pràctiques més allunyades dels codis deontològics del periodisme i de la Llei integral contra la violència de gènere. Aquesta Llei, aprovada el 2004, aborda el comportament dels mitjans de comunicació en el capítol II i demana que les informacions relatives a la violència sobre la dona “defensin els drets humans, la llibertat i la dignitat de les víctimes”, al mateix temps que se’ls convida a tenir “especial cura en el tractament gràfic de les informacions”, ja que els mitjans de comunicació tenen un paper clau en la prevenció i l’erradicació d’aquests casos.


En la mateixa línia, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya va publicar un seguit de recomanacions per abordar la violència de gènere als mitjans l’any 2009. A continuació enumerem algunes d’aquestes recomanacions que no s’han seguit durant la cobertura del cas de La Manada, concretament en les televisions privades estatals:


1. Seleccionar i diversificar les fonts d’informació. Cal evitar recollir testimonis del veïnat i familiars, si no tenen dades concretes i aprofitables.

2. Fer visibles les aportacions de les dones i presentar-les amb tota la seva autoritat.

3. Respectar el dret a la intimitat de les persones agredides i la presumpció d’innocència de les persones agressores.

4. Usar conceptes i terminologia que s’ajustin a la definició dels fets.

5. Evitar el sensacionalisme i el dramatisme, tant pel que fa a la forma com pel que fa al contingut de les informacions sobre violència masclista.


El llibre d’estil de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals també recull un seguit de bones pràctiques en el tractament de la violència de gènere, i recull de manera explícita que “s’eviten imatges i expressions verbals sensacionalistes o morboses, així com declaracions que justifiquen l’agressió”.


Altres codis, com ara el del Consell Audiovisual d’Andalusia, el del diari Público, el d’Intermón Oxfam i La Marea o el manual d’estil d’RTVE, recomanen, entre altres coses, evitar acompanyar les informacions sobre violència masclista amb imatges de contingut sexual i de festa, defugir d’erotitzar o donar detalls físics de la dona agredida i evitar que les músiques emprades en els programes televisius condueixin a la morbositat o a l’espectacularització de l’agressió sexual.


El present informe constata un canvi de discurs en la cobertura mediàtica de La Manada durant el període d’anàlisi del judici (el novembre de 2017) i la sentència (l’abril de 2018). Si en un primer moment, durant el judici, la versió de la víctima es va qu┬Ęestionar de manera oberta, després, durant la sentència, la línia editorial dels programes analitzats va virar cap al sentir popular del carrer, que estava del costat de la jove agredida amb el lema “Jo sí que et crec”.


La paradoxa rau en el fet que al mateix temps que els programes criticaven la sentència pel fet de ser massa tènue, perquè condemna els agressors per abús i no per agressió sexual, la cobertura del cas continuava tenint una mirada masclista: s’exposa la vida de la víctima, l’argument de la defensa segueix dominant l’espai mediàtic i els desplaçaments a Amate per denigrar la víctima i exculpar els agressors es multipliquen.


Les narracions, les representacions i els discursos de les agressions sexuals haurien d’incorporar sempre la perspectiva de gènere. Ja n’hi ha prou de fer malbé la dignitat de les víctimes, de revictimitzar-les, de jutjar-les, de dubtar de la seva paraula, de ridiculitzar-les, de responsabilitzar-les, d’insultar-les, d’embrutar el seu nom. Ja n’hi ha prou de donar la paraula als agressors, d’apropar-se als seus familiars, amics i veïns perquè lloïn la seva persona i exculpin els seus actes, d’humanitzar- los, de blanquejar-los, de tractar-los com a seductors. Ja n’hi ha prou de vincular les violacions amb el sexe consentit, les orgies i les festes sexuals, d’il·lustrar les informacions sobre agressions sexuals amb noies amb poca roba i de fer servir músiques que només busquen la morbositat. En definitiva, ja n’hi ha prou de fer de la violació un espectacle. El masclisme viu i es reprodueix, en part, perquè s’alimenta des dels mitjans. Per erradicar les agressions sexuals, és imprescindible abolir les narracions, les representacions i els discursos que les fomenten.


Si voleu veure l'informe complet de Susana Pérez Soler el podeu consultar-lo a Media.cat. Vols colaborar-hi? Ho pots fer aquí


El teu correu electrònic
octubre 2018
Dl.Dm.Dx.Dj.Dv.Ds.Dg.

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

1

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

Lo Fato - Associaci├│ de Consum Ecol├▓gic:
(De 19.00 a 21.00 hores al Carrer Doctor Combelles, n├║m 11, baixos)

2

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

3

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[XXIII Jornada T├Ęcnica] Nous reptes socials: eines per a la transformaci├│:
(Dijous 4 d'octubre de 9: 00 a 14:00 a la Facultat d'Educaci├│, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (sala d'actes), Av. de l'Estudi General, 4, Lleida)

4

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

5

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Jornada] III jornada Drets Humans i Joventut: accions reals, projectes locals:
(Dissabte 6 d'octubre de 9:30 a 13 hores a l'Espai Orfe├│, C/ Sant Marti, 60-62, Lleida)

6

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

7

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

Assemblea mensual Coordinadora d'ONGD i aMS de Lleida:
(Dilluns 8 a les 20:00 hores a les oficines de la CoordONGDLleida (c/ Dr. Combelles, 11, baixos))

8

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

Lo Fato - Associaci├│ de Consum Ecol├▓gic:
(De 19.00 a 21.00 hores al Carrer Doctor Combelles, n├║m 11, baixos)

9

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

10

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

11

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Jornada] 8a jornada de la cabra catalana 2018:
(Divendres 12 d'octubre de 8:30 a 18:30 hores a l'ermita de Vilanova de Meià)

12

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

13

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

14

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Di├áleg] LÔÇÖEMBOLIC DEL G├łNERE: PER QU├ł ELS COSSOS IMPORTEN:
(Dilluns 15 d'octubre a les 19:15 hores a l'Ateneu Cooperatiu La Baula, C/ del Nord, 4. Lleida))

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

15

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

Lo Fato - Associaci├│ de Consum Ecol├▓gic:
(De 19.00 a 21.00 hores al Carrer Doctor Combelles, n├║m 11, baixos)

16

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

17

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

18

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

[Trobada] Cercles de silenci:
(Divendres 19 d'octubrea les 20 h a la Pla├ža de la Paeria de Lleida)

19

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

[Concert Solidari] El Boy:
(Dissabte 20 d'octubre a les 19 hores al Casal Lapallavacara de Balguer)

20

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

21

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

22

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

Lo Fato - Associaci├│ de Consum Ecol├▓gic:
(De 19.00 a 21.00 hores al Carrer Doctor Combelles, n├║m 11, baixos)

23

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

24

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

25

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

26

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

27

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

[Jornades EpD] Viol├Ęncies contra els drets sexuals i reproductius de les dones senegaleses:
(Diumenge 28 d'octubre de 10:00 a 20:00 a la Coordinadora d'ONGD i aMS de Lleida, C/ Dr Combelles, 11,baixos, Lleida)

28

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

[Jornada EpD] Viol├Ęncies contra els drets sexuals i reproductius de dones senegaleses a Catalunya:
(Dilluns 29 d'octubre de 16:30 a 20 hores a la fundaci├│ Ferrefurela Sanfeliu, C/ Dr Fleming, 14, Lleida)

29

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Expo] Humoràlia Desigualtats:
(Del 15 al 31 d'octubre a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila, Carrer de Ferran Puig, 15, Mollerussa)

Lo Fato - Associaci├│ de Consum Ecol├▓gic:
(De 19.00 a 21.00 hores al Carrer Doctor Combelles, n├║m 11, baixos)

[Exposici├│] Dones refugiades de palestina:
(Del 30 octubre al 12 de novembre de 2018 a la Biblioteca Margarida de Montferrat, C/ Miracle, 23, Balaguer)

30

[Curs d'especialitzaci├│] Tu tamb├ę pots construir economia social i solid├ária:
(Del 19 de setembre al 14 de novembre de 2018 a la Universitat de Lleida)

[Exposici├│] Humoralia N├▓mades Migracions For├žades:
(Del 13 d'octubre al 15 de novembre a la Biblioteca P├║blica de Tarragona, C. de Fortuny, 30, Tarragona)

[Exposici├│] Dones refugiades de palestina:
(Del 30 octubre al 12 de novembre de 2018 a la Biblioteca Margarida de Montferrat, C/ Miracle, 23, Balaguer)

31