La UE ha convertit el control migratori en un objectiu central de les seves relacions exteriors, ampliant ràpidament les mesures d'externalització de fronteres que requereixen que els països veïns actuïn com a guàrdies fronterers europeus. El nou informe "Expandint la Fortalesa. Les polítiques d'externalització de fronteres de la UE" publicat pel Transnational Institute (TNI), Stop Wapenhandel i el Centre Delàs d'Estudis per la Pau, examina 35 països, prioritzats per la UE en l'externalització de fronteres

16/05/2018

L'informe revela l'existència de règims autoritaris envalentits a reprimir la societat civil, que les persones refugiades són obligades a recórrer a rutes més perilloses i mortals, i les empreses d'armes i de seguretat europees es troben en auge beneficiant-se de l'augment del finançament dels sistemes de seguretat fronterera i tecnologies.

Resum executiu de l'informe 'Expandint la fortalesa'

“Ho sento per Europa...No pensàvem que Europa fos així. No hi ha respecte per les persones refugiades, no ens estan tractant amb dignitat. Per què Europa és així?” – Ari Omar, refugiat iraquià

La  crisi  dels  66  milions  de  persones  forçosament  desplaçades  sembla  inquietar  la consciència de la Unió Europea únicament quan l’atenció dels mitjans de comunicació mostra la tragèdia a les fronteres europees. Només un estat europeu, Alemanya, es troba  entre  els  10  països  de  tot  el  món  que  reben  un  major  nombre  de  persones refugiades, ja que la majoria de persones desplaçades per la força són acollides per alguns  dels  països  més  pobres  del  món.  La  invisibilitat,  per  tant,  només  es  trenca quan comunitats frontereres com Calais, Lampedusa o Lesbos apareixen de manera destacada  a  les  noticies  amb  gent  desesperada  que  fuig  de  la  guerra  i  que  acaba morta, detinguda o atrapada.

Aquestes tragèdies no són només resultats desafortunats de la guerra o de conflictes a l’altra banda del món, sinó que són el resultat directe de les polítiques europees en matèria de migració des de l’acord de Schengen del 1983. Aquestes s’han centrat en la fortificació de les fronteres, desenvolupant sistemes de vigilància i de seguiment de persones cada vegada més sofisticats i augmentant les deportacions, mentre es proporcionen cada vegada menys opcions legals de residència tot i la necessitat creixent. Això ha portat a moltes persones forçosament desplaçades incapaces d’entrar legalment a Europa a emprar rutes cada cop més perilloses per escapar de la violència i el conflictes.

Allò que resulta menys conegut és que la mateixa tragèdia provocada per Europa es desenvolupa més enllà de les nostres fronteres, en països tan llunyans com Senegal o Azerbaidjan. Això és degut a un altre pilar de l’aproximació d’Europa a la migració, conegut com l’“externalització” de les fronteres. Des de 1992 i fins i tot més agressivament des de 2005, la UE ha desenvolupat polítiques per “externalitzar” les fronteres d’Europa perquè  les  persones  desplaçades  per  la  força  mai  arribin  en  primer  lloc  a  Europa.  Això  implica  acords amb els països veïns d’Europa perquè acceptin persones desplaçades i adoptin les mateixes polítiques de control de fronteres, sistemes actualitzats de seguiment de persones i fronteres fortificades que ja s’estan implementant a Europa. En altres paraules, aquests acords han convertit els veïns dels estats europeus en els nous guàrdies fronterers d’Europa. Conseqüentment, com que aquests estan lluny de les costes i dels mitjans de comunicació europeus, el seu impacte és completament invisible per la ciutadania europea.

Aquest informe té com objectiu destacar les polítiques que apuntalen aquesta “externalització” de les fronteres europees, el acords que han estat signats, les corporacions i les entitats beneficiades i les conseqüències per les persones forçosament desplaçades, així com els països i poblacions que les acullen. Aquest és el tercer d’una sèrie titulada Guerras de frontera que ha examinat les polítiques de fronteres d’Europa i ha mostrat com  la  indústria  armamentista  i  de  la  seguretat  ha  ajudat  a  donar  forma  a  les  polítiques  de  seguretat, beneficiant-se de contractes de pressupost creixent.

Aquest informe mostra un creixement significatiu de les mesures i els acords d’externalització des de 2005 i una acceleració massiva des de la cimera Europa-Àfrica de novembre de 2015 a La Valletta (Malta). Emprant una plètora de nous instruments, en particular el Fons fiduciari d’emergència de la UE per Àfrica (EU Emergency Trust Fund for Africa, EUTF), el Marc d’Associació amb tercers països (Migration Partnership Framework) i el Mecanisme de la UE per als refugiats a Turquia (Refugee Facility for Turkey), la Unió Europea i els estats membres estan actualment dedicant milions d’euros a un ventall de projectes destinats a impedir que certes persones migrin dins i al llarg del territori europeu.

Això inclou la col·laboració amb tercers països en termes d’acceptar persones deportades, l’entrenament la seva policia i guàrdies fronterers, desenvolupament de sistemes biomètrics extensius i la donació d’equipament; incloent-hi helicòpters, patrullers, vehicles i equipament de vigilància i monitorització. Mentre molts projectes es duen a terme a través de la Comissió Europea, una sèrie d’estats membres individuals com Espanya, Itàlia o Alemanya també es posen al capdavant del finançament i el suport als esforços d’externalització de les fronteres a través d’acords bilaterals amb països no pertanyents a la UE.

El  que  fa  que  aquesta  col·laboració  sigui  particularment  problemàtica  és  que  molts  dels  governs  que reben  el  suport  són  profundament  autoritaris  i  que,  sovint,  aquest  suport  es  destina  precisament  als òrgans de seguretat dels Estats més responsables de la repressió i de les vulneracions dels drets humans. La Unió Europea, que té en totes les seves polítiques una retòrica sobre la importància dels drets humans, la democràcia i l’estat de dret, però sembla no existir límit a la seva voluntat d’acceptar règims dictatorials sempre i quan aquests es comprometin a prevenir la migració irregular que arriba a les costes europees. Com a resultat, s‘han produït acords europeus i s’han proporcionat fons a règims infames com els del Txad, Nigèria, Bielorússia, Líbia i Sudan.

Aquestes  polítiques  tenen  conseqüències  de  llarga  durada  per  les  persones  desplaçades  forçosament, l’estatus “il·legal” de les quals ja les fa vulnerables i fa més probable que hagin d’enfrontar-se a abusos de drets humans. Moltes acaben en condicions laborals d’explotació, detingudes o deportades per tornar als països dels quals havien fugit. Les dones refugiades s’enfronten a un alt risc de violència de gènere, abús sexual i explotació.

La violència i la repressió en contra de les persones desplaçades per la força també impulsen les migracions clandestines, reconfiguren el negoci del tràfic de persones i  reforcen el poder de les xarxes criminals de tràfic de persones. Com a resultat, moltes persones s’han vist forçades a cercar altres rutes, sovint més perilloses, i a confiar en traficants amb cada cop menys escrúpols. Això porta a un nombre cada cop més alt de morts.

A més a més, el reforçament dels òrgans de seguretat dels Estats a les regions d’Orient Mitjà i Nord d’Àfrica (MENA per les seves sigles en anglès), Magrib, Sahel i de la Banya d’Àfrica també amenaça els drets humans i la rendició de comptes democràtica de la regió, particularment perquè aquests també redueixen els recursos disponibles  per  a  la  despesa  econòmica  i  social.  De  fet,  aquest  informe  mostra  com  l’obsessió  d’Europa per evitar que arribin migrants no només redueix els recursos, sinó que també distorsiona el comerç, les ajudes i les relacions internacionals d’Europa amb tota la regió. Tal i com han senyalat molts experts, això està posant els fonaments per a una major inestabilitat i inseguretat a la regió així com per a la probabilitat d’un augment del nombre de persones refugiades en el futur.

No obstant, existeix un grup que s’ha beneficiat enormement dels programes d’externalització de les fronteres de la UE. Tal i com va senyalar l’anterior Informe de Guerres de Frontera, és la indústria militar i de seguretat europea la que ha obtingut majors beneficis en proporcionar la major part de l’equipament i serveis per a la seguretat fronterera. També s’hi han beneficiat diverses institucions intergovernamentals i semipúbliques que han crescut significativament els darrers anys ja que s’encarreguen de la implementació de desenes de projectes de seguretat i control de les fronteres en països que no pertanyen a la UE.

Autor: Mark Akkerman

Publicat al web de Centre Delàs

Pots consultar i descarregar el resum executiu en català castellà i anglès, i l'informe complet en anglès.

febrer 2019

[Formació]:
(Fins al 23 de febrer de 2019 a la Seu d'Alpicat Solidari, Carrer Farraginals, 1 (Alpicat) i a l'Institut Manuel de Montsuar, Ptda Montcada, 22, Lleida)

[Presentació llibre] Colombia el processo de paz en femenino plural:
(Divendres 1 de febrer a les 19 hores a la Biblioteca del Centre Cívic Balàfia, C/ del penedès, 18, Lleida)

Espectacle solidari "Imagine" en benefici de Lleida pels refugiats:
(Divendres 1 de febrer a les 21h a l'Auditori Municipal Enric Granados de Lleida)

[Formació]:

Assemblea mensual Coordinadora d'ONGD i aMS de Lleida:
(Dilluns 4 febrer a les 20:00 hores a les oficines de la CoordONGDLleida (c/ Dr. Combelles, 11, baixos))

(De 19.00 a 21.00 hores al Carrer Doctor Combelles, núm 11, baixos)

[Exposició] Identitat, un projecte que promou el sentit de pertinença a través d'eines creatives: