Creix el predomini dels EUA i s’accelera el flux d’armes a l’Orient Mitjà, segons el Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI)

12/03/2019

El volum de les transferències internacionals de grans armes en el període  2014-18 va ser un 7,8% superior que en el 2009-13 i un 23% més elevat que en el 2004-2008, segons les noves dades sobre transferències d’armes publicades per l’Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI).

Els cinc principals exportadors el 2014-18 van ser els Estats Units, Rússia, França, Alemanya i la Xina. Junts van comptabilitzar el 75% del volum total d’exportacions d’armes d’aquest període. El flux d’armes a l’Orient Mitjà va créixer entre 2009-13 i 2014-18, mentre que va disminuir a totes les altres regions.

S’eixampla la bretxa entre els EUA i els altres exportadors d’armes

Les exportacions d’armes dels EUA van créixer un 29% entre el 2009-13 i el 2014-18, i la seva participació en el total de les exportacions mundials va passar d’un 30% a un 36%. La bretxa entre els dos principals estats exportadors de grans armes també va créixer: les exportacions dels EUA van ser un 75% més elevades que les de Rússia el 2014-18, mentre que el 2009-13 només eren un 12% superiors. Més de la meitat (un 52%) de les exportacions d’armes els EUA el 2014-18 van tenir com a destí l’Orient Mitjà.

‘Els EUA han consolidat encara més la seva posició de principals proveïdors mundials d’armes’ afirma la Dra. Aude Fleurant, directora del Programa d’Armes i Despesa Militar del SIPRI. ‘En els darrers cinc anys, van exportar armes a com a mínim 98 països; aquests enviaments sovint incloïen armament avançat com avions de combat, míssils balístics i de creuer de curt abast, i un gran nombre de bombes guiades.’

Les exportacions d’armes de Rússia van davallar un 17% entre el 2009-13 i el 2014-18, a causa principalment de la reducció de les importacions per part de l’Índia i Veneçuela. Entre el 2009-13 i el 2014-18 França va incrementar les seves exportacions d’armes un 43% i Alemanya un 13%. La combinació de les exportacions dels estats membres de la Unió Europea va representar el 27% de les exportacions globals d’armes el 2014-18.

Només un reduït nombre de països de fora d’Europa i de l’Àmèrica del nord són grans exportadors d’armes. La Xina en va ser el cinquè major exportador el 2014-18. Mentre que les exportacions d’armes xineses van créixer un 195% entre 2004-2008 i 2009-13, només van augmentar un 2,7% entre el 2009-13 i el 2014-18. Les exportacions d’armes d’Israel, Corea del Sud i Turquia van créixer substancialment —un 60%, un 94% i un 170%, respectivament— entre el 2009-13 i el 2014-18.

Les importacions d’armes de l’Orient Mitjà gairebé es dupliquen en els darrers cinc anys

Les importacions d’armes per part d’estats de l’Orient Mitjà van créixer un 87% entre el 2009-13 i el 2014-18 i van representar el 35% de les importacions globals d’armes el 2014-18. L’Aràbia Saudita enva ser el major importador del món el 2014-18, amb un increment del 192% en comparació al període 2009-13. Egipte, el tercer major importador el 2014-18, va triplicar les seves importacions (206%) entre 2009-13 i 2014-18. Les importacions d’Israel (354%), Qatar (225%) i l’Iraq (139%) també van créixer entre el 2009-13 i el 2014-18. En canvi, les importacions d’armes per part de Síria va caure un 87%.

‘Les armes dels EUA, el Regne Unit i França tenen molta demanda a la regió del Golf, on hi ha molts conflictes i tensions’ assegura Pieter D. Wezeman, investigador sènior del Programa d’Armes i Despesa Militar del SIPRI. ‘Rússia, França i Alemanya han augmentat dràsticament les seves vendes a Egipte en els darrers cinc anys.’

Àsia i Oceania es manté com la principal regió importadora d’armes

Diversos països d’Àsia i d’Oceania van rebre el 40% del total de les importacions mundials d’armes el 2014-18, però hi va haver una disminució del 6,7% en comparació al 2009-13. Els cinc majors importadors d’armes a la regió van ser l’Índia, Austràlia, la Xina, Corea de Sud i Vietnam.

Austràlia es va convertir en el quart major importador el 2014-18 després que les seves importacions d’armes van créixer un 37% en comparació al 2009-13. Les importacions de l’Índia van disminuir un 24% entre el 2009-13 i el 2014-18. Rússia va subministrar el 58% de les importacions d’armes de l’Índia el 2014-18. Les importacions de la Xina es van reduir, però encara va ser el sisè major importador mundial d’armes el 2014-18.

‘L’Índia va encarregar un elevat nombre de grans armes a proveïdors estrangers; malgrat això, en molts casos els lliuraments s’han endarrerit molt,’ diu Siemon T. Wezeman, investigador sènior del Programa d’Armes i Despesa Militar del SIPRI. ‘En contrast, les importacions d’armes per part de la Xina van davallar pel fet que aquest país asiàtic ha tingut més èxit a l’hora de dissenyar i produir les seves pròpies armes modernes.’

Publicat al web de Fundipau

febrer 2020

Trobada entitats "Combatem el racisme" organtizada per Change&Progress:
(dissabte 1 de febrer de 2020, a les 16:00 hores al Casal Lapallavacara, carrer Francesc Borràs, núm. 19 - Balaguer)

Taller d'Acció No violenta:
(dilluns 3 de febrer de 16:00 a 19:00 a la sala de videoconferències de l'edifici transfronterer del campus Cappont)

Assemblea mensual Coordinadora d'ONGD i aMS de Lleida:
(Dilluns 3 de febrer a les 20:00 hores a les oficines de la CoordONGDLleida (c/ Dr. Combelles, 11, baixos))

(De 19.00 a 21.00 hores al Carrer Doctor Combelles, núm 11, baixos)

Defensem les que defensem la vida digna! [PAH Lleida]:
(dimarts 11 de febrer, 11h Oficina Ibercaja (Rambla Ferran, num. 38, Lleida))